„Bez Ciebie umieram...”- czyli kilka słów o wodzie.

Podstawa życia

 

Nasz organizm w ok. 70 % składa się z wody. Jest ona niezbędnym składnikiem budulcowym wszystkich komórek ciała, tkanek, organów oraz bierze udział w procesach  biochemicznych. Oprócz powyższych funkcji odgrywa również rolę w regulacji ciśnienia tętniczego, procesach termoregulacji oraz usuwaniu toksyn z organizmu. Woda wpływa na nasz wygląd poprzez naturalne nawilżenie skóry oraz wyraźnie poprawia nasze samopoczucie. Zapobiega zaparciom oraz chorobom stawów na skutek  poprawy ich amortyzacji.

 

27 września 2018

Wszyscy doskonale wiemy, że picie wody jest niezbędne aby utrzymać zdrowie w dobrej kondycji, jednak nie zawsze wypijamy jej tyle ile należy. Czemu tak się dzieje? Najczęściej woda nam po prostu nie smakuje. Często zaspakajamy pragnienie czymś słodkim, co daje nam złudne wrażenie orzeźwienia. Ciężko wtedy przekonać się do dobroczynności wody.  Jednak wystarczy kilka sztuczek, aby nudna i bez smaku woda zamieniła się w pyszny, bezalkoholowy drink.

 

Po pierwsze - próbuj wód różnych producentów. Stopień mineralizacji wody znacząco wpływa na jej smak. Testuj, smakuj, odkrywaj, aż znajdziesz ulubiony „smak”  bezsmakowej wody. Pamiętaj jednak, aby zawsze wybierać wodę mineralną, a nie źródlaną! A dlaczego? Czytaj dalej :)  

 

Po drugie - kombinuj z dodatkami. Możesz dodać cytrynę, truskawki, maliny, kawałki jabłka i wiele innych owoców, które tylko wpadną Ci do głowy. W upalne dni świetnie sprawdzi się dodanie do wody kilka plasterków ogórka zielonego, który niesamowicie orzeźwia. Do wody możesz dodać również kilka listków mięty, co sprawi, że woda oprócz dodatkowych wartości zdrowotnych, będzie także doskonale odświeżać.

 

Znajdź swoją drogę i zacznij pić regularnie wodę. Powyższe propozycje to tylko przykłady. Jeśli masz swój sposób- podziel się nim ze mną w komentarzu!

Ile pić wody?

 

Często jest tak, że sięgamy po butelkę lub szklankę z wodą dopiero wtedy, kiedy poczujemy pragnienie. Wiesz, że jest to bardzo poważny sygnał od Twojego organizmu? Albowiem świadczy on o tym, że prawdopodobnie jesteś już odwodniony
i straciłeś 2 % wody, której potrzebuje Twój organizm. Ubytek wody na poziomie 20% prowadzi do śmierci!  Pamiętaj więc, aby pić wodę regularnie i nie doprowadzić do uczucia pragnienia.

 

Słodkie napoje, soki z wysoką zawartością cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego,  napoje energetyczne nie są polecane w „gaszeniu” pragnienia. Wręcz przeciwnie- to one powodują odwodnienie naszego organizmu.  Pamiętaj więc o tym, że tylko woda może temu zapobiec!

 

Zaleca się pić ok. 2 litrów wody dziennie (8 szklanek). Innym, bardzo pomocnym przelicznikiem  jest wypijanie 30 ml wody na 1 kg masy ciała. W ten sposób uzyskasz ilość, jaką powinieneś wypijać w ciągu całego dnia. Jak to zrobić?

 

Załóżmy, że ważysz 60 kg.

Czyli: 60 * 30ml = 1800ml = 1,8l

 

Widzisz jakie to proste? Im człowiek wyższy i/lub cięższy tym większe tempo metabolizmu i zapotrzebowanie na wodę. Pamiętajmy jednak, że w okresie letnim należy pić większe ilości wody, niż wskazuje na to nasze zapotrzebowanie!

Brak wody w organizmie

 

Ludzki organizm początkowo odczuwa pragnienie, dopiero później głód. Dlatego nie dajcie się zwieść! Kiedy wydaje nam się, że jesteśmy głodni - sięgnijmy najpierw po szklankę wody, niż po batonika. Jeśli po wypiciu wody, uczucie głodu nie zmniejsza się, wtedy dopiero zjedzcie pełnowartościowy posiłek lub zdrową przekąskę :)

 

Mózg zbudowany jest w 75% z wody, dlatego pierwsze objawy odwodnienia objawiają się właśnie ze strony układu nerwowego – bóle głowy, zaburzenia pamięci, zmęczenie, senność. Innymi sygnałami świadczącymi
o deficycie wody w organizmie są: suchość w jamie ustnej, sucha skóra, nudności, problemy z wypróżnianiem, podniesiona temperatura ciała oraz zmiany w rytmie oddawania moczu (rzadsze oddawanie moczu, w małych ilościach) oraz zmiana jego zabarwienia (ciemne zabarwienie moczu).

 

Jaka woda będzie najlepsza?

 

Woda mineralna jest najzdrowszym wyborem. Powinna zawierać ona minimum 1000 g rozpuszczonych składników mineralnych. Warto zwrócić uwagę przy wyborze wody na zawartość w niej jonów wapnia i magnezu. Aby woda spełniała warunki profilaktyczno-zdrowotne powinna zawierać 50 mg magnezu i 150 mg wapnia. Minerały występujące w wodzie są w postaci zjonizowanej, dzięki czemu są łatwiej przyswajalne przez nasz organizm.

 

Woda wodzie nierówna

 

Woda gazowana poprzez zawartość dwutlenku węgla orzeźwia, hamuje rozwój bakterii w wodzie oraz według wielu zwolenników wody - poprawia jej smak. Ale czy każdy powinien sięgać po wodę gazowaną? Jeśli należysz do grona osób, które zmagają się z chorobą wrzodową żołądka, nadkwasotą, nadmiernym odbijaniem po spożyciu gazowanych napojów, powinieneś wybierać wody niegazowane, które nie nasilą objawów chorobowych.

 

Wody źródlane, mineralne i lecznicze – takie rodzaje oferują nam półki sklepowe. Jednak, która z nich będzie najlepsza dla naszego zdrowia? Wody źródlane przodują wśród producentów, jednak nie są one najlepszym wyborem dla osób dorosłych i zdrowych, ponieważ zawierają małą ilość składników mineralnych. W upalne dni wraz z potem tracimy dużą ilość minerałów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dlatego
w tym okresie należy wybierać wody mineralne średnio lub wysokozmineralizowane. Dzięki nim będziemy nawodnieni, a nasza równowaga wodno-elektrolitowa nie zostanie zachwiana. Wody średnio lub wysokozmineralizowane nie są polecane dla małych dzieci, ze względu na dużą zawartość minerałów, w tym sodu.
W przypadku maluchów najlepiej sprawdzi się woda niskozmineralizowana  (do 500 mg/l składników mineralnych), niskosodowa, niskosiarczynowa. Wody lecznicze, jak sama nazwa wskazuje - wspomagają leczenie niektórych schorzeń tj. choroba wrzodowa, cukrzyca lub kamica nerkowa. Mimo leczniczych właściwości nie należy pić jej bez ograniczeń i bez konsultacji z lekarzem.

 

Jak wypijać odpowiednią ilość wody – kilka podpowiedzi

 

  1. Pij wodę w regularnych odstępach czasu, małymi porcjami, w takcie całego dnia. Nie ma sensu wypijać całą szklankę wody na raz, byle odhaczyć kolejną porcję na liście swojego dziennego zapotrzebowania. Wypijanie wody jednorazowo w dużych ilościach sprawia, że organizm nie ma wtedy z niej pożytku. W taki sposób wypita woda nas nie nawodni, ponieważ „przepłynie” niezauważona przez nasz organizm.

  2. Nie należy popijać posiłków- powoduje to rozcieńczenie treści pokarmowej, a co za tym idzie- gorsze trawienie. Skoncentruj się na dokładnym gryzieniu pokarmu, a woda bez żadnej pomocy trafi do Twojego żołądka.   

  3. Jeśli spędzasz dzień w domu, mam pomysł w jak prosty sposób kontrolować czy wypijasz swoją dzienną, zalecaną porcję wody. Zaraz po przebudzeniu, nalej do dzbanka odpowiednią dla swoich potrzeb ilość wody. Pij
    z niego przez cały dzień. Jeśli wieczorem dzbanek będzie pusty świadczy to o tym, że skutecznie nawodniłeś tego dnia swój organizm.

  4. Polecam zakup butelki filtrującej, którą będziesz mógł mieć zawsze przy sobie. Zwłaszcza w kryzysowych sytuacjach, kiedy dostęp do butelkowanej wody jest ograniczony.

  5. Kontroluj barwę swojego moczu oraz odstępy czasu między jego oddawaniem. Prawidłowy mocz powinien mieć barwę jasnożółtą, przejrzystą. A optymalny czas oddawania moczu to co 2-3 h.

 

A Wy? Jaką pijecie wodę? Macie jakieś sprawdzone sposoby, aby pić ją w odpowiednich ilościach w ciągu dnia? Podzielcie się nimi ze mną.

 

Do następnego!

Copyright © 2018 Zuzanna Stankiewicz. All rights reserved.