„Czym skorupka za młodu nasiąknie”
– czyli o kształtowaniu właściwych nawyków
i zwyczajów żywieniowych u najmłodszych.

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego podczas jedzenia obiadu z większą chęcią wybieramy ziemniaki i mięso, niż surówkę z marchewki lub kapusty? Myśleliście kiedyś o tym, że na spotkaniu z przyjaciółmi moglibyście wybrać sałatkę z bukietem warzyw niż pizzę z podwójnym serem? Skupialiście kiedyś swoje myśli na tym, dlaczego podejmujemy takie, a nie inne decyzje żywieniowe?

Otóż wpływ na to, czym kierujemy się przy wyborze produktów i potraw ma nasze wczesne dzieciństwo. Zastanawiacie się dlaczego? Zapraszam, do dalszej lektury :)

22 października 2018

Na kształtowanie właściwych nawyków i zwyczajów żywieniowych dziecka, w znaczącym stopniu wpływa jego środowisko rodzinne. To rodzice powinni podejmować określone działania, dzięki którym będą kształtowały się właściwe, z punktu widzenia dietetyki- postawy i nawyki żywieniowe. Okres niemowlęcy i wczesnego dzieciństwa to etapy intensywnego profilowania preferencji żywieniowych i prozdrowotnych zachowań. Dziecko nie rozumie i nie zna swojego zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze. Zna natomiast bardzo dobrze smak i zapach pokarmów, które lubi, a których nie. Preferencje smakowe dzieci są genetycznie zaprogramowane do wybierania smaków słodkich i słonych, przy jednoczesnej awersji do smaków kwaśnych i gorzkich oraz do skłonności nieakceptowania nowych, nieznanych im produktów. Rolą rodzica jest urozmaicenie diety dziecka, tak aby zjadało ono jak najwięcej dań, dzięki którym pozna różne smaki i będzie miało możliwość wyboru tych, które najbardziej mu odpowiadają. Udowodnione jest, że w przypadku artykułów spożywczych, które u dziecka nie wywołują pozytywnej ani negatywnej reakcji, jesteśmy w stanie wytworzyć poprzez ich kilkukrotne podanie pożądany efekt.  Niezwykle ważna jest świadomość roli rodziców, jaką pełnią w edukacji żywieniowej dziecka. To w jaki sposób się odżywia, jaki nastrój panuje przy stole rodzinnym, ma bezpośredni związek z jego stanem zdrowia. Niektórzy rodzice preferują proste, kilkuskładnikowe posiłki, inni zaś wolą większe urozmaicanie dań. Jeden element, który powinien ich wszystkich łączyć to świadomość i wiedza, że od prawidłowo skomponowanego pod względem odżywczym posiłku, zależy prawidłowy rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny ich dziecka.

Głównie preferencje pokarmowe i nawyki żywieniowe dziecka wyrabiają się przy stole rodzinnym. Czy będzie to model propagujący prozdrowotne żywienie i racjonalne upodobania, zależy głównie od rodziców i opiekunów dziecka. Jedzenie posiłków w gronie najbliższych należy wykorzystać do wprowadzania wiedzy z zakresu prawidłowych zachowań przy stole, rozmowy o regularności posiłków oraz prezentowania produktów, które są niezbędne w diecie dziecka  i dorosłego.

 

Dane donoszą, że grupą produktów najbardziej lubianych przez dzieci jest żywność typu fast food, kolejno słodycze, owoce, warzywa i na końcu mięso i jego produkty. Niekorzystna dla zdrowia i budząca niepokój jest żywność z barów szybkiej obsługi, słodycze i słodkie napoje gazowane, co razem tworzy niekorzystny trend  w żywieniu dzieci. Jednocześnie sprzyja to rosnącej popularności tych produktów w naszym społeczeństwie. Pozwalanie dziecku na picie słodkich napojów, dosładzanie czy dosalanie potraw w czasie jedzenia może negatywnie wpłynąć na nawyki i preferencje żywieniowe w wieku dorosłym. W związku z tym, nie należy podawać dzieciom soli do samodzielnego dosalania oraz pozwalać na korzystanie z dodatków do potraw np. ketchup czy majonez. Według psychologów - edukacja prozdrowotna od najmłodszych lat może być wykorzystana do budowania zachowań żywieniowych dziecka. Droga przekazu informacji dotyczących zdrowego żywienia i jego znaczenia dla naszego organizmu, dostosowana odpowiednio do wieku dziecka, może zwiększyć jego wiedzę, że to co wprowadza do swojego organizmu z pożywieniem nie jest obojętne dla jego rozwoju i zdrowia.

Zalecanym zachowaniem żywieniowym jest spożywanie posiłków w przyjaznej  atmosferze i skupieniu, czyli najlepiej przy wspólnym stole, w gronie rodziny. W takich sytuacjach jesteśmy w stanie edukować dziecko, zapoznawać go z nowymi produktami potrawami. Oprócz tego takie spotkania przy stole zaspakajają potrzebę emocjonalną dziecka i wywołują korzystny wpływ na budowę więzi rodzinnych.

 

Wspólne robienie zakupów oraz przygotowywanie z posiłków zakorzenia w dziecku zainteresowanie dziedziną żywieniową, a to pozytywnie skutkuje na jego rozwój i funkcjonowanie w środowisku. Niezwykle istotne jest kształtowanie prawidłowych zachowań żywieniowych od najmłodszych lat, ponieważ takie działania zmniejszają prawdopodobieństwo niekorzystnych nawyków żywieniowych w wieku dorosłym oraz wystąpienia chorób dietozależnych w późniejszych latach życia.

 

„Dziecko jest ojcem człowieka dorosłego” - ta sentencja idealnie oddaje niepodważalny fakt, iż stan zdrowia dziecka wpływa w znacznej mierze na kondycję zdrowotną w wieku dorosłym. Błędy żywieniowe, które powstają w dzieciństwie predysponują do rozwoju licznych zaburzeń, takich jak cukrzyca typu II, choroby układu sercowo-naczyniowego czy osteoporoza. Efektem ukształtowania niewłaściwych nawyków żywieniowych u dziecka jest także próchnica zębów, niedokrwistość, otyłość oraz opóźnienie dojrzewania i wzrostu. Prawidłowe żywienie równa się właściwym nawykom i zwyczajom żywieniowym, ponieważ zdrowe żywienie w wieku dziecięcym sprzyja kontynuowaniu go w dorosłości. Wpływa to na długość i jakość życia człowieka.

 

Przyznajcie się - wiedzieliście o tym?

 

Czy przekonałam Was- Młode Mamy do tego, aby zwracać większą uwagę na to, co podajemy swojemu dziecku do jedzenia oraz w jaki sposób kształtujemy jego prawidłowe zachowania żywieniowe? Mam nadzieję, że tak!

 

Jeśli podoba Wam się tematyka dotycząca żywienia dzieci, dajcie znać w komentarzu o czym jeszcze chcielibyście przeczytać :)

 

Do następnego!

Copyright © 2018 Zuzanna Stankiewicz. All rights reserved.